Ersättning inkomstförlust tar lång tid för att få beslut.

Publicerad

Försäkringsbolaget drar ut på mitt besked om inkomstförlust gällande mitt trafikärende. Kan de göra så, vad gäller?

Vår strävan är naturligtvis att våra klienter skall få den ersättning de har rätt till. Varje ärende är unikt och som du förstår kan vi inte kommentera ett specifikt ärende i publika sammanhang. Grundprincipen gällande inkomstförlust är att den ekonomiska situationen vid en trafikskada skall vara den samma före som efter olyckan. Det är dock ingen hemlighet att försäkringsbolagen drivs som bolag med lönsamhetskrav. Ersättningar för skador är en kostnadspost där granskning dagligen sker genom att handläggare noggrant nagelfar varje ersättningspost. Dessutom är handläggningstiderna långa hos försäkringsbolagen vilket naturligtvis ytterligare påverkar humöret hos våra kunder och hos oss på Folkets Ombud. Försäkringssystemet bygger på att den skadade skall bevisa sin rätt till ersättning och det räcker inte med att veta att man har rätt, det gäller att bevisa det, annars ingen ersättning. Vi arbetar hela tiden med för att se till att ersättningarna blir korrekta och det ingen hemlighet, att enligt min bedömning kan försäkringsbolagen beslut vara uppåt väggarna, där skadelidande behöver gå till domstol för att få igenom sin rätt till ersättning. Vad gäller inkomstförlust specifikt, så skall försäkringsbolaget initialt genomföra en sambandsbedömning. Dvs om den skada man fått beror på olyckan. Ibland kan sambandsbedömningen ta år innan en enda krona betalas ut och det innebär naturligtvis enorma påfrestningar för den som skadats. Personligen hade jag gärna sett ett annat system som snabbare fattar beslut. Om du har någon specifikt du undrar över är du välkommen att kontakta mig direkt på 0705-467510 För övrigt är du välkommen att dela med dina av dina tankar, som jag tror delas av många, inte minst av mig.

 

Vi hjälper dig gärna!


Klicka här för att komma i kontakt med oss.

 
 

Kontakta oss Nej tack