Kommentar från missnöjd klient: Inkompetenta och passiva. De kämpar inte för din sak utan accepterar försäkringsbolagets beslut direkt utan motstånd. Ingen återkoppling, inget engagemang, och visar inte ens vad som skickats. Jag blev helt lämnad att lösa allt själv. Undvik dem.
Vi beklagar naturligtvis att du inte är nöjd med vårt samarbete.
Skadereglering är inte ett 100 meterslopp. Det är tyvärr inte sällan att likna vid ett maratonlopp. Snabba enkla och raka svar från försäkringsbolag är inte den vardag vi lever i. Vanligtvis tar det 3-4 veckor att få svar på våra yrkanden och prövningar från ett försäkringsbolag. Vad gäller Trafikskadenämnden så tar det minst två månader att få ett beslut från det att ärendet har bedömts som komplett från både Försäkringsbolag och skadelidande (samma för ett ombud). För närvarande har vi ett antal ärenden som vi drivit sedan 2014, d.v.s. över 10 år och i dessa har det naturligtvis varit många och långa turer.
Vi har en anställd vars viktigaste uppgift är att bevaka och påminna så att svar från försäkringsbolag samt fullmakter inkommer.
Vi svarar på alla meddelanden från våra klienter som enligt vår praxis är 2-3 dagar. Det kan gå fortare och kan tyvärr ibland ta längre tid beroende på ärendets art samt arbetsbelastning. Ibland måste kompletterade information inhämtas från myndigheter, försäkringsbolag, finansiella institut, arbetsgivare etc, samt att informationen kanske måste diskuteras med en kollega eller utvärderas mot tidigare ärenden.
Som skadad har man bevisbördan. Detta trots att man inte är vållande. Man kan bli påkörd bakifrån och vara helt utan ansvar, men man har ändå, rätt eller fel, bevisbördan. Försäkringsbolagens handläggare är kompetenta, följer Trafikskadelagen och har medicinska rådgivare som tyvärr ofta kör över klintens egen läkares bedömning.
Frågan vilka underlag som behövs för att styrka ett ärende varierar från ärende till ärende. I ett ärende kan det räcka med ett bra underlag från en arbetsgivare och i ett annat ärende krävs intyg från arbetsterapeut, Försäkringskassan, fackförening och lärosäte för att styrka t.ex. den ersättning för inkomstförlust som skadelidande har rätt till.
Jag vill betona att ombuden på Folkets Ombud är bland de mest erfarna och kompetenta i Sverige vad gäller skadereglering för personskador i följd av trafik.
Sedan jag tog över Folkets Ombud för ca 10 år sedan har vi hanterat ca 8 000 ärenden och vi har aldrig missat en deadline.
Tyvärr kan jag konstatera att vi från tid till annan inte lyckas tillfredsställa alla våra klienter utifrån de förväntningar de har gällande t.ex . formen för samarbete. Det är dock en liten del, ca 2-3 st per år av de ca 500 ärenden vi kontinuerligt hanterar.
Med detta önskar jag dig naturligtvis lycka till med ditt skadeärende.